The Pacific

På Svt 1 har det gått en serie om när USA ger sig in i andra världskriget och strider mot Japan. I serien får man följa några marinsoldater och deras kamp mot fienden, naturen och sig själva. Jag brukar inte tycka om krigsserier eller filmer, men denna var riktigt bra. Man blev så berörd av filmen eftersom den var uppbyggd ochg baserad av verkliga händelser från 3 soldater som även har skrivit olika memorarer från kriget. Serien är väldigt bra gjord om det nästan känns som man själv befinner sig där bland de japanska öarna. Dessutom har de fått fram alla känslor, tankar och vad de går igenom så bra att man faller rätt in i handlingen.

Det jag blir berörd av är hur vi människor har den kapaciteten till att fortsätta ett normalt liv efter ett sådant krig, efter allt de har sett och upplevt. Vi kan aldrig ens föreställa oss hur det är att befinna oss i sådana miljöer. Tänk er att man alltid har vetskapen om att idag kanske jag dör. Så fort jag sätter fötterna på fältet riskerar jag mitt liv för mitt land och för alla invånare i USA. Alltså det är mycket att ta för vårt psyke. Jag blir berörd av tanken att det faktiskt har hänt och att alla dessa människor har upplevt det vi idag kan se en skymt av i tv. I verkligheten är det 100 ggr värre, medan vi i soffan kan beröras av en film eller serie. Tänk att vara mitt bland det! Jag beundrar verkligen de människor som kämpar under sådana förhållanden och inte ger upp. Det visar verkligen på styrka!

Så om ni inte redan har satt på Svt Play, så tycker jag att ni ska göra det. Sök på The pacific och titta på serien. 10 st avsnitt, 1 h långa. Helt värda att se, man blir verkligen berörd!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0