Svårigheterna som uppkommer då man ska välja utbildning.

Såg att min kära kusin hade lagt upp ett inlägg om att hon tittade på olika högskolor och kände att jag kanske också borde sätta igång med det. Framförallt fundera över lite vad jag ska utbilda mig till. Jag tycker det är riktigt svårt att välja ett yrke som jag tror jag skulle vilja arbeta med. Jag funderar på:

* Arbetsterapeut
* Sjukgymnast
* Klinfyssjuksköterska

Men jag vet inte om det kommer att passa mig. När jag läser om programmen verkar det intressant, men är rädd att jag ångrar mig. Det jag vill uppnå i ett arbete är social kontakt, så jag vill absolut inte hantera massa mediciner. Jag vill träffa olika människor genom det arbete jag tillslut kommer att välja och jag vill att det yrket ska innehålla fysikt arbete eftersom jag inte vill sitta still vid ett skrivbord.

Jag tror att det är viktigt att man först gör klart för sig vad man är intresserad av. Det har jag redan kommit fram till; hjälpa människor. Sedan får man ta nästa steg. Hur vill du att arbete ska gå till? Jag vill att yrket ska innehålla det jag skrev här ovan samt kreativitet, så att jag kan få tänka ut lösningar själv. Nästa steg är att hitta ett yrke som passar in på ens krav. När man gjort det är det bar att leta efter en utbildning.

Just nu är jag ganska inne på sjukgymnast och det finns inte i jönköping och de alternativ som jag funderar på är:
* Kalmar
* Linköping
* Lund
* Göteborg

Nu ska jag inte studera förens om ett år, men man blir lite stressad över detta eftersom jag fortfarande är osäker. Men har ett år så kan söka i lugn och ro!


Kommentarer
Postat av: Emma F

Linköping är en fin stad! visst är det svårt att veta vad man ska välja!!! du är inte ensam i alla fall

2011-02-10 @ 12:50:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0